مثبت‌اندیشی چیست و چگونه حاصل می‌شود؟

مثبت‌اندیشی چیست و چگونه حاصل می‌شود؟

مثبت اندیشی هم مثل هر کار ذهنی دیگه‌ای یک کار تمرینی است و با تمرین مداوم و مرور زمان حاصل میشه. با راهکارهای از قبیل:

١- هر فکری که حس بد به شما منتقل می‌کنه رو از خودتون دور کنید.

٢- همیشه سعی کنید نیمه پر لیوان رو ببینید.

٣-  به جاهایی که از اونجا خاطره خوبی دارید، برید و به اهداف شیرین زندگی فکر کنید.

۴- خاطرات بد رو از ذهن خودتون بیرون بریزید.

۵- هنگامی که عصبی یا نگران هستید به چیزهای مهم زندگیتون فکر نکنید.

۶- وقتی در کاری شکست می‌خورید بیشتر به‌جای این که خودتون رو سرزنش کنید، به علت شکست فکر کنید و اون نقطه ضعف رو از بین ببرید. این کار حس خوبی به شما می‌دهد.

والدین انتقادگر و والدینی که استانداردهای بالایی را برای کودک تعیین می‌کنند، مانع رشد و افزایش عزت‌نفس کودک می‌شوند.این کودکان در بزرگسالی نیز احساس می‌کنند با تمام تلاشی که می‌کنند، بازهم به‌جایی نرسیده‌اند.

بر اساس تحقیقات گسترده علمی، انسان‌های مثبت‌اندیش بیشتر از دیگران سالم و جوان می‌مانند.

افکار و نگرش مثبت باعث افزایش سطح دفاعی بدن می‌شود و بدن را قوی‌تر می‌کند. تعادل روح بهترین دفاع بر ضد افکار منفی و بیماری‌هاست.

مثبت‌اندیشی بهترین راه مبارزه با استرس است.اضطراب و استرس دائمی بسیار برای بدن و ذهن خطرناک است.

بنابراین مثبت اندیشی به شما کمک می‌کند که عمر طولانی‌تری داشته باشید و از هر لحظه از زندگیتان لذت ببرید. پس اگر می‌خواهید کیفیت زندگیتان را بالا ببرید، مثبت‌اندیشی را جایگزین منفی‌نگری کنید.

 مثبت اندیشی یعنی:

هیچ راهی به بن‌بست ختم نمی‌شود. این یک توهم است. آنچه به بن‌ست ختم میشود، بی‌حرکتی است.

راه‌ها همیشه به راهی و دریچه‌ای و روزنه‌ای خواهند رسید. ریشه هر بن‌بستی در فکر غیرمتحرک ماست.

به‌جای نقد کردن یا ایده‌آل‌گرا بودن، عمل کنید و از عدم موفقیت نهراسید.

زندگی به منفعل‌ها مدال نخواهد داد ولی به کسانی‌ که حتی شکست خورده‌اند، مجال پیروزی خواهد داد.

حرکت کنید. حتی اگر بارها زمین بخورید و مورد شماتت اطرافیانتان واقع شوید….

سلیگمن معتقد بود روان‌شناسی به‌جای توجه به اختلالات وبیماران باید بر انسان‌های سالم، نقاط قوت و فضیلت‌های افراد، شناخت وپرورش ‏آنها و استفاده بهینه و درست از آنها تمرکز کند. زیرا با کمک آن و با استفاده از روش‌ها و برنامه‌های کاربردی می‌توانند ‏به افراد، سازمان‌ها و خانواده‌ها برای ارتقاسطح رضایت و خوشنودی در زندگی کمک نمایند

در مقالات روان‌شناسی مثبت گرا، از ‏نقاط قوت به‌عنوان حائل ها و سپرهایی در برابر بیماری‌های روانی نام برده شده است، مانند ‏خوش‌بینی که شانس ابتلا به افسردگی را کاهش ‏می‌دهد.‏ در سال ۲۰۰۴ مارتین سلیگمن و همکارانش با بررسی و تحقیق در همه ادیان و مذاهب، فلسفه‌ها، سنت‌ها و فرهنگ‌ها ‏دریافتند

که طی سه ‏هزار سال اخیر تقریباً ۶ فضیلت در میان همه افراد جهان مشترک است. این ۶ فضیلت عبارتند از:

خرد و دانش، انسانیت، شجاعت، عدالت، اعتدال و میانه روی و تعالی. آنها اقدام به طبقه‌بندی یافته‌های خود نموده و  برای هر یک از این ۶ فضیلت، صفات و ویژگی‌های را نیز تعریف کرده‌اند و در ‏مجموع ٢۴ ‏طبقه ویژگی معرفی کرده‌اند.

اثرات مثبت‌اندیشی

مثبت‌اندیشی اثرات بسیار خوبی بر روی زندگی و حتی بدن ما دارد. با توجه به اینکه ذهن قدرت بالایی دارد، مثبت‌اندیشی در بسیاری از مواقع غیرممکن را ممکن می‌کند! طبق تحقیقات، نگرش و تفکرات ما تکلیف آینده‌مان را مشخص می‌کند. به این معنی که مثبت‌اندیشی می‌تواند زمینه‌های‌ اتفاقات مثبت را در زندگی ما فراهم کند.در زیر به چند مورد از اثرات مثبت‌اندیشی اشاره می‌کنیم:

  • وجود آرامش و اطمینان خاطر در زندگی
  • تمرکز بیشتر و بهتر بر روی موفقیت و کامیابی
  • بسیج شدن فکر و اعضای بدن برای اتفاق‌های خوب
  • عدم وجود مشکلات حاصل از افکار منفی مانند استرس، اضطراب و افسردگی

بکوشیم تا در رنجی که می‌کشیم معنایی بیابیم! انسان وقتی با وضعی اجتناب‌ناپذیر مواجه می‌شود و یا با سرنوشتی تغییرناپذیر روبروست، مانند بیماریِ درمان ناپذیری سرطان، این فرصت را یافته است که به عالی‌ترین ارزش‌ها و به ژرف‌ترین معنای زندگی یعنی رنج کشیدن دست یابد. درد و رنج بهترین جلوه‌گاه ارزش وجود انسان است و آنچه که اهمیت بسیار دارد، شیوه و نگرش فرد نسبت به رنج است و شیوه‌ای که این رنج را به دوش می‌کشد.

 

برای روشن شدن مطلب مثال زنده‌ای می‌آورم: روزی پزشکی سالخورده که از افسردگی شدید رنج می‌برد، برای معالجه و درمان نزد من آمد. او توان این را نداشت که با اندوه فراوان زاییده از مرگ همسرش در دو سال پیش کنار بیاید. نیروی چیره شدن بر این درد و رنج را در خود نمی‌دید. او همسرش را به‌شدت دوست می‌داشت. از دست من چه کمکی ساخته بود؟ باید به او چه می‌گفتم؟

لحظاتی در سکوت گذشت، سپس از او پرسیدم: «دکتر چه می‌شد اگر شما مرده بودید و همسرتان زنده می‌ماند؟» گفت: «وای، اینکه دیگر خیلی بدتر بود، بیچاره او چگونه می‌توانست این همه درد و رنج را به‌تنهایی تحمل کند». از این فرصت استفاده کردم و در پاسخ گفتم: دکتر پس می‌بینید که این درد و رنج نصیب او نشد و این شما هستید که رنجش را به جان خریده‌اید و اکنون باید آن را تحمل کنید». سکوت کرد، تنها به‌آرامی دستم را فشرد و مطب را ترک کرد. رنج وقتی معنا یافت، معنایی چون گذشت و فداکاری، دیگر آزار دهنده نیست.

مثبت اندیشی چه فوایدی دارد؟

طی دهههای گذشته،روانشناسان مطالعات زیادی درمورد تاثیر مثبتاندیشی بر سلامت جسم و روان انجام دادهاند. کارشناسان به این نتیجه رسیدهاند که مثبتاندیشی میتواند بهلحاظ جسمی مزایای زیر را برای افراد بههمراه داشته باشد:

  • طول عمر بیشتر
  • کاهش احتمال سکته و حملات قلبی
  • افزایش سطح سلامتی
  • مقاومت بیشتر دربرابر بیماریها
  • کاهش ریسک فشار خون بالا
  • مقاومت بهتر دربرابر درد

مثبت اندیشی بهلحاظ روانی هم مزایای زیر را بههمراه خواهد داشت:

  • خلاقیت بیشتر
  • افزایش مهارت حل مسئله
  • شفافتر شدن افکار
  • بهبود خلقوخو
  • بهبود سطح مهارتهای مقابلهای
  • کاهش افسردگی و افزایش توانایی کنترل اضطراب

تمرین مثبت اندیشی

حالا وقت آن است که برای مثبت‌اندیشی تلاش کنید. برای داشتن تفکر مثبت کافیست راه‌های زیر را امتحان کنید:

۱)  لبخند بزنید!:مطالعات نشان داده‌ند که افراد در موقعیت‌های استرس‌زا، حتی زمانی که لبخند مصنوعی به لب داشتند احساس بهتری را تجربه کرده‌اند.

۲)  موقعیتتان را بازتعریف کنید:گاهی کافیست نگاهتان را نسبت به شرایط تغییر دهید تا احساستان هم مثبت شود.

۳)  شکرگزار باشید:سپاسگزاری یکی از مهم‌ترین گام‌هایی است که می‌توان درراستای مثبت اندیشی برداشت. مطالعات نشان می‌دهند که افرادی که شکرگزاری و عبادت می‌کنند نسبت به آینده حس بهتری دارند و خوش‌بین‌تر هستند.

۴) آینده را در بهترین شکل ممکن خود تصور کنید: چرا برای چیزی که هنوز نیامده است استرس داشته باشیم؟

فهرست